Sinds dit schooljaar geef ik natuurateliers op basisscholen in Gent.

Een greep uit mijn ervaringen:

Kinderen
die fier hun vondsten komen tonen,
pure creativiteit laten zien,
in een flow werken die hen tijd en ruimte doen vergeten,
knappe oplossingen bedenken voor opdrachten die ze krijgen,
leren samenwerken,
openbloeien omdat ze zich op een andere manier leren ontplooien dan wat in een klascontext soms mogelijk is,
de zoektocht aangaan naar een stevige wichelroede voor hun katapult,
werkjes thuis afwerken én een werkje extra maken voor een zus.

Een kleine meid
die mijn sporenboek niet wou lossen en zo in de straten van Gent al lezend terug wandelde naar haar school.

Een jongen
die klasgenootjes waarschuwt om de kiempjes van een esdoorn te vrijwaren van vertrappeling,
diezelfde jongen die met grote zorg een paar kiempjes in zijn mini-herbarium kleeft.

Een mama
die me schrijft ‘dit is één van de mooiste foto’s die ik ooit van mijn dochter gezien heb’ (en dit had niets te maken met mijn talent voor foto’s trekken). Wel de dochter zelf die straalde - straalde - straalde op die foto tijdens een natuuratelier.

Ik ben overtuigd over het nut en het belang van natuurateliers op scholen, van kinderen in contact te brengen met natuur, bij te leren over en in de natuur.

Hoe denk jij er over?


Stuur gerust een bericht naar mij via ester[at]hetnatuurkabinet.be.